8 powodów, dla których warto jeść orzechy

Są doskonałą przekąską, przyjemnie chrupią, a nawet niewielka ich ilość szybko zaspokaja głód i dodaje energii.

Orzechy dobre na wszystko

Są doskonałą przekąską, przyjemnie chrupią, a nawet niewielka ich ilość szybko zaspokaja głód i dodaje energii. Doskonale pasują zarówno do deserów, jak i wytrawnych dań. Pod twardą skorupką kryje się jednak znacznie więcej, niż można by się było tego spodziewać. Pomimo małych rozmiarów są skarbnicą składników odżywczych, mineralnych oraz witamin. Przedstawiamy Wam 8 powodów, dla których warto sięgać po orzechy znacznie częściej niż raz na jakiś czas.

1.Orzechy ułatwiają utrzymanie stałej masy ciała i wspomagają odchudzanie

Może wydawać się to dziwne, szczególnie że orzechy zawierają spore ilości tłuszczy. Są to jednak głównie nienasycone kwasy tłuszczowe, które korzystnie wpływają na pracę organizmu. W połączeniu z błonnikiem, którego znaczne ilości również znajdują się w orzechach, szybko zaspokajają głód, zapobiegają wahaniom poziomu cukru we krwi i zmniejszają apetyt na słodycze. Substancje odżywcze i prozdrowotne zawarte w orzechach pozytywnie wpływają również na szybkość przemiany materii oraz zapobiegają odkładaniu się tkanki tłuszczowej. Dzięki temu odchudzanie jest efektywniejsze i zdrowsze. Potwierdzają to badania wielu naukowców, w których dowiedziono, że masa ciała osób regularnie spożywających orzechy jest niższa niż osób, które jedzą orzechy bardzo rzadko lub w ogóle.

2.  Orzechy zapobiegają wahaniom glikemii

Wysoka zawartość błonnika oraz znikoma ilość węglowodanów prostych przekładają się na niski indeks glikemiczny. Skutkuje to obniżeniem i wyrównaniem poziomu cukru we krwi bez nagłych wahań glikemii.  Jest to szczególnie ważne dla osób cierpiących na cukrzycę. 

3. Orzechy obniżają stężenie cholesterolu we krwi

Nienasycone kwasy tłuszczowe obecne w orzechach skutecznie obniżają stężenie cholesterolu we krwi.  Dotyczy to zarówno frakcji LDL („złego” cholesterolu), jak i stężenia całkowitego. Codzienne spożycie niewielkich ilości orzechów może zmniejszyć stężenie złego cholesterolu nawet o 7,4%, a stężenie całkowite o 5%. Obniżenie obu poziomów wpływa na realne zmniejszenie ryzyka chorób układu krążenia, w tym zawału mięśnia sercowego.

4. Orzechy chronią serce przed chorobami

Nie chodzi tu tylko o wspomniane wyżej obniżenie poziomu cholesterolu. Obecny w orzechach kwas gamma-linolenowy działa przeciwzakrzepowo, co zmniejsza ryzyko choroby wieńcowej, a kwas alfa-linolenowy jest pomocny w leczeniu arytmii. Z kolei kwasy omega-3 oraz arginina wspierają serce, poprawiają jego rytm oraz korzystnie wpływają na funkcjonowanie naczyń krwionośnych.

5. Orzechy pomagają radzić sobie ze stresem

Regularne spożywanie orzechów pozwala złagodzić lub zniwelować szkodliwe skutki stresu. Witaminy i związki obecne w orzechach regulują wydzielanie hormonów stresu, wspierają obciążony organizm, a szczególnie układ odpornościowy, poprawiają zdolność koncentracji oraz dodają energii.

6. Orzechy wspierają mózg

Kwasy tłuszczowe skutecznie odżywiają mózg, poprawiając jego funkcje oraz zdolność koncentracji. Dodatkowo bardzo wysoka zawartość witaminy E chroni cały układ nerwowy przed spadkiem zdolności poznawczych typowych dla wieku podeszłego oraz związanymi z tym spadkiem chorobami (m.in. demencja, Alzheimer).

7. Orzechy zapobiegają nowotworom

Bardzo wysoka zawartość związków o działaniu antyoksydacyjnym chroni organizm przed szkodliwym działaniem wolnych rodników. Regularne spożycie orzechów znacznie zmniejsza ryzyko rozwoju choroby nowotworowej. Dotyczy to szczególnie nowotworów prostaty, płuc oraz tych związanych z układem pokarmowym

8. Orzechy przepisem na długowieczność

Niższa zapadalność na różne choroby, lepsze parametry krwi, sprawniejsza praca wszystkich narządów, sprawność umysłowa i lepsze samopoczucie przekładają się nie tylko na długość, ale również na jego jakość. Orzechy poprawiają również kondycję skóry i włosów. Zatem osoby jedzące regularnie orzechy będą długo młode i piękne.

Orzechy warto włączyć do jadłospisu na stałe. Korzyści z ich spożywania jest bardzo wiele. Należy jednak pamiętać, że są kaloryczne i nie należy przesadzać z ich ilością. Garść w zupełności wystarczy.