Jak gotować szparagi?

Jak gotować szparagi?

Sezonowe produkty to świetny sposób na urozmaicenie codziennego menu. Jednym z takich produktów są szparagi. Warzywa te dostępne są stosunkowo krótko. Sezon na nie trwa od przełomu kwietnia do czerwca, dlatego spiesz się, by cieszyć się ich smakiem. A poza walorami smakowymi posiadają także sporo cennych wartości odżywczych!



W sklepach możesz spotkać trzy rodzaje szparagów: zielone, białe oraz fioletowe. Najpopularniejsze są szparagi zielone - bardzo delikatne. Bardziej łykowate i grubsze są szparagi białe. Najrzadziej spotykane są szparagi fioletowe, o słodkim smaku i bardzo intensywnym zapachu.



Szparagi w kuchni



Szparagi to składnik wielu pysznych dań. Można je wykorzystać do przygotowania zup, makaronu, risotto czy pizzy. Nie wszyscy jednak wiedzą, jak przygotować szparagi. Na szczeście to nic trudnego!



Przygotowanie i gotowanie szparagów



Zacznij od umycia szparagów pod zimną wodą. Zielone i fioletowe szparagi są delikatniejsze niż białe, dlatego wystarczy je tylko umyć i odłamać zdrewniałe końcówki.



Białe szparagi należy obrać, zaczynając 3-4 cm poniżej główki aż do końca pędu. Szparagi obieramy dokładnie i dość grubo, aby usunąć stwardniałe części (inaczej warzywa będą gorzkie i niesmaczne).



Tak przygotowane szparagi można gotować. Najlepiej użyć do tego wysokiego garnka. Szparagi układamy w pionowej pozycji, tak aby główki wystawały ponad poziom wody. Można dodatkowo związać je luźno nitką lub cienkim sznurkiem, by równo się gotowały.



Zielone szparagi gotujemy się krótko - do 5 minut. Białe i fioletowe należy gotować nieco dłużej - ok. 10–15 minut - do momentu, aż widelec będzie łatwo się w nie wbijał. Im cieńsze są łodygi szparagów, tym krócej gotujemy warzywa. Szparagi można także gotować na parze, piec, dusić na maśle lub grillować.