Kiszone ogórki a nasze zdrowie

Kiszone ogórki a nasze zdrowie

Ogórki kiszone to jeden z naszych narodowych przysmaków.

Nie dość, że są pyszne to zawierają sporo cennych dla naszego zdrowia składników.



Kiszenie, na czym właściwie polega?



Kiszenie jest to proces fermentacji mlekowej, zachodzącej pod wpływem specjalnych bakterii rozkładających cukry na kwas mlekowy. Kwas mlekowy zapobiega psuciu kiszonych przetworów, czyli powstaniu szkodliwych mikroorganizmów tj. pleśni, drożdży. Większość z nas bakterie traktuje jako swoich wrogów. To duży błąd, bo to właśnie dzięki bakteriom żywność nabiera niepowtarzalnego smaku, nie psuje się i wspomaga nasze zdrowie.



Kiszonki dostępne w sklepach są najczęściej pasteryzowane, czyli są pozbawione najważniejszego elementu - żywych bakterii. Aby kiszonki wywierały możliwie najlepsze działanie na organizm, ważne jest, aby zawierały żywe i liczne szczepy korzystnych bakterii. Najzdrowsze są kiszonki przygotowane w warunkach domowych. Zachęcam do samodzielnego przygotowania kiszonych ogórków. To nic trudnego, bo przecież fermentacja w zasadzie robi się sama. We współpracy z bakteriami probiotycznymi możesz stworzyć wspaniałe przysmaki, które w szczególny sposób wspierają zdrowie:





  • kiszonki zawierają kwas mlekowy, który reguluje florę bakteryjną w jelitach, wspomaga trawienie i wchłanianie produktów przemiany materii, zmniejsza poziom cholesterolu. Bakterie kwasu mlekowego odgrywają też ważną rolę w syntetyzowaniu witaminy K i niektórych z grupy B,




  • bakterie probiotyczne pomagają w usuwaniu toksyn z organizmu oraz wspomagają odporność na infekcje,




  • produkty fermentowane pomagają odbudować florę bakteryjną i przywrócić równowagę w organizmie po kuracjach antybiotykowych,




  • kiszonki są doskonałe dla osób odchudzających się - węglowodany ze świeżych surowców zostają zużyte do fermentacji, stąd niższa kaloryczność tych produktów,




  • kiszonki dostarczą także wielu niezbędnych dla prawidłowego funkcjonowania organizmu składników mineralnych tj. wapń, potas, magnez, żelazo i fosfor,




  • spożywanie kiszonych warzyw przez kobiety w ciąży może wzmocnić odporność dziecka i zapobiec alergii pokarmowej.