Rozgrzewająca żywność idealna na jesień

Rozgrzewająca żywność idealna na jesień

Wszystko co spożywamy ma na nas wpływ. Pokarmu mogą działać na organizm rozgrzewająco, wychładzająco lub neutralnie.

Wraz ze spadkiem temperatury w jesienne dni będą nas najbardziej interesowały produkty z pierwszej grupy. Intensywność ich działania to kwestia bardzo indywidualna, ale warto wiedzieć czego można się spodziewać po zjedzeniu konkretnej żywności lub potrawy. 



Grupy żywności o działaniu rozgrzewającym:



  1. Warzywa - czosnek, imbir, cebula, papryka, dynia, szczypior, fasola, jarmuż, por, cebula, pietruszka, pasternak.

  2. Owoce - wiśnie, daktyle, brzoskwinie.

  3. Zboża -kasza jaglana, owies, otręby pszenne, zarodki pszenicy.

  4. Nasiona roślin strączkowych i orzechy - czarna fasola, soczewica,, brązowy sezam, kasztan, orzech włoski.

  5. Mięso i ryby – wołowina, kurczak, ryby słodkowodne, krewetka, indyk, jagnięcina.

  6. Przyprawy – chilli, rozmaryn, anyż, bazylia, cynamon, kardamon, skórki owoców cytrusowych, goździki, nasiona kolendry, koper.

Wymienione wyżej produkty pobudzają krążenie, a co za tym idzie organizm lepiej utrzymuje i równomiernie rozkłada ciepło. Dodatkowo spożywanie warzyw, przypraw i owoców wzmocni układ odpornościowy i uchroni przed infekcjami i przeziębieniami.



Aby jeszcze lepiej korzystać z rozgrzewającego działania żywności pamiętaj o kilku prostych zasadach:



  1. Spożywaj 4-5 posiłków dziennie.

  2. Śniadanie najlepiej jedz na ciepło.

  3. Na obiad lub kolację wybieraj zupy warzywne i kremy.

  4. Zamiast kawy i czarnej herbaty pij ziołowe napary.