Mrożone owoce i warzywa

Źródło witamin w zimie.

Wraz z nadejściem zimy kończy się sezon na wiele owoców i warzyw, a nawet jeśli są dostępne w sklepach i na targach to nie smakują już tak dobrze jak w lecie. Jak zapewnić sobie zimą 5 porcji zdrowych i smacznych warzyw i owoców? Jak wzmacniać organizm i wspierać odporność, gdy ilość świeżych produktów jest ograniczona? Okazuje się, że z pomocą przychodzą mrożonki!

Mrożone warzywa i owoce

Surowce przeznaczone na mrożonki są myte, obierane, ewentualnie krojone zaraz po zbiorze i natychmiast po obróbce pakowane i mrożone. Pozwala to na zachowanie najwyższej jakości nawet przy długim przechowywaniu w zamrażalniku. Do mrożonek nie można dodawać niedojrzałych, przejrzałych, zapleśniałych czy nadpsutych składników. Jest to regulowane ustawą o bezpieczeństwie żywności. Takie warzywa czy owoce podczas przechowywania uległyby zepsuciu i nie nadawałyby się do spożycia lub mogłyby spowodować zatrucia u osób, które je spożyły.

Zawartość witamin

Krótki czas pomiędzy zerwaniem, a zamrożeniem sprawia, że zachodzące procesy w komórkach owoców i warzyw ulegają znacznemu spowolnieniu. Oznacza to, że zahamowane zostaje dojrzewanie, dzięki czemu się nie zepsują. Ujemna temperatura chroni również przed zmianą barwy i ulotnieniem się aromatów. Innym opóźnionym procesem jest utlenianie i rozkład witamin. Wpływa to na zminimalizowanie strat tych cennych składników. W przypadku świeżych owoców transport, magazynowanie oraz ekspozycja w sklepie intensywnie wpływają na ich wygląd, smak, zapach i wartość odżywczą. Im dłużej są przechowywane i wystawione na działanie tlenu, światła oraz pokojowej temperatury tym większe straty witamin i przeciwutleniaczy. Zimą mrożone warzywa oraz owoce będą zawierały znacznie więcej witamin i związków o działaniu prozdrowotnym niż te przechowywane w chłodniach i magazynach.

Różnorodność podstawą racjonalnego żywienia

Korzystanie z mrożonek jedno lub wieloskładnikowych pozwala na utrzymanie różnorodnego jadłospisu. W końcu ileż można jeść w kółko same cytrusy lub warzywa okopowe. Nie chodzi tu tylko o rutynę potraw i smaków. Różne owoce i warzywa zawierają różne ilości witamin oraz inne substancje biologicznie aktywne, które poprawiają funkcjonowanie całego organizmu. Ograniczenie się i ciągłe spożywanie wyłącznie tych samych owoców i warzyw może powadzić do zachwiania gospodarki witamin i nadmiaru jednych, a niedoboru drugich. Zarówno nadmiary jak i niedobory witamin są niekorzystne dla organizmu i wiążą się z wieloma skutkami ubocznymi.

Dodatkowe zalety mrożonek

Nie można zapominać o wygodzie i szybkości przygotowania potraw z dodatkiem mrożonek. Nie ma potrzeby ich mycia, obierania, a nawet krojenia. Wystarczy rozciąć opakowanie i wrzucić do wody lub na patelnię. Ujemna temperatura i ewentualne blanszowanie sprawia, że czas obróbki termicznej jest znacznie krótszy niż w przypadku świeżych warzyw. A co za tym idzie pozwala na zmniejszenie strat witamin wrażliwych na działanie wysokiej temperatury. Bardzo ważne jest, aby pilnować by mrożonka była cały czas zamrożona. Warzywa i owoce rozmrożone w aucie lub włożone do lodówki nie tylko stracą konsystencję i smak, ale również większą część witamin i przeciwutleniaczy. Dodatkowo w skrajnych przypadkach może dojść do rozwoju mikroflory chorobotwórczej. Na korzyść mrożonek może przemawiać również aspekt ekonomiczny. Kupując mrożonki płacisz za produkt w całości zdatny do wykorzystania. W przypadku świeżych owoców i warzyw odpadki pozostałe po obieraniu mogą stanowić nawet 30-40% początkowej masy. Pozwala to oszczędzić pieniądze i czas oraz zmniejszyć ilość wyrzucanych odpadków.

Mrożonki są doskonałym sposobem na urozmaicenie zimowego jadłospisu oraz dostarczenie wszystkich niezbędnych witamin i substancji prozdrowotnych. Mrożone warzywa i owoce są zasobniejsze w cenne składniki niż te magazynowane w chłodniach lub hodowane w szklarniach poza sezonem.