Bezglutenowe Święta - to możliwe?

Boże Narodzenie kojarzy się z suto zastawionym stołem, który wręcz ugina się od przepysznych potraw.

Jednak co zrobić, gdy masz celiakię lub nietolerancję na gluten?  Czy bezglutenowe święta mogą przypominać te tradycyjne? Czy w ogóle są możliwe? A przede wszystkim, czy są smaczne?

Tradycje polskie

W święta na stole obowiązkowo musi pojawić się barszcz z uszkami, karp, chałka, kapusta z grzybami oraz wszelakiej maści pierogi, gołąbki czy krokiety. Do tego kompot z suszu, a na deser kluski z makiem, kutia lub makówka. W większości z tych potraw występuje gluten, najczęściej pod postacią ziaren pszenicy lub mąki pszennej. Jak to zmienić? Na szczęście obecnie szeroki asortyment produktów bezglutenowych pozwala w łatwy sposób zmienić tradycyjne polskie potrawy wigilijne i świąteczne.

Barszcz z uszkami

Niezależnie czy będzie czysty, na zakwasie czy z botwinką może być bez problemu spożywany przez osoby cierpiące na celiakię. Problemem są uszka, których ciasto przygotowuje się z mąki pszennej. Można to zmienić na dwa sposoby. W niektórych regionach Polski barszcz czerwony podaje się z fasolą Piękny Jaś. Równie dobrze można się zdecydować na inny rodzaj fasoli lub grochu. Drugim trochę trudniejszym sposobem jest własnoręczne ulepienie uszek z mąki gryczanej lub jaglanej. Ciekawie będą smakowały również uszka z mąki z ciecierzycy.

Karp w panierce

Nawet jeśli nie karp to ryby na Wigilię najczęściej podaje się panierowane w bułce tartej i smażone na oleju. Glutenowej panierki można pozbyć się również na dwa sposoby. Albo zmienić bułkę tartą i mąkę na te bezglutenowej dostępne w sklepach albo całkowicie pozbyć się panierki. W wersji z panierką możesz wykorzystać też pokruszone płatki kukurydziane, jaglane lub migdałowe. Przygotowując rybę bez panierki wystarczy oprószyć pozbawione ości filety dowolną dozwoloną mąką oraz ziołami. Następnie można je smażyć na patelni lub upiec w piekarniku. Oczywiście wersja bez panierki będzie najzdrowsza i najmniej kaloryczna.

Pierogi

Do ciasta tradycyjnie wykorzystywana jest mąka pszenna. Doskonałymi zamiennikami będzie mąka gryczana, ryżowa lub kukurydziana. Do pierogów na słodko np. z serem idealnie będzie pasowała mąka kukurydziana, jaglana, kokosowa oraz migdałowa.

Krokiety

Podobnie jak z pierogami mąkę pszenną dodawaną do ciasta na naleśniki można zastąpić mąka gryczaną, kukurydzianą bądź ryżową. Zamiast panierki można wykorzystać mielony chleb bezglutenowy lub orzechy. Bardzo ciekawą alternatywą dla tradycyjnych krokietów są te wykonane z tłuczonych ziemniaków oraz mielonych orzechów. Delikatne w smaku ziemniaki z łatwością przejmują intensywny aromat i smak orzechów włoskich zapewniając niezapomniane wrażenia. Orzechowe krokieciki doskonale pasują również do czerwonego barszczu.

Chałka, ciasta i ciasteczka

Bezglutenowe wypieki są jak najbardziej możliwe i swoim wyglądem łudząco przypominają te z mąki pszennej. Chałka będzie świetnie smakowała jeśli do jej wypieku dodasz mąkę jaglaną. Z kolei ciasteczka i pierniczki będą najsłodsze z dodatkiem mąki migdałowe lub kokosowej.

Kutia, kluski z makiem i makówka

Bazą wszystkich wymienionych deserów jest mak. Oczywiście nie zawiera on glutenu. Jest on obecny w dodatkach: ziarnach pszenicy, w chałce oraz w makaronie. Tak jak w wyżej omówionych daniach z łatwością można je zamienić. Kutia będzie równie pyszna, jeśli nie pyszniejsza, gdy dodasz do niej kaszę jaglaną. W makówce chałkę bez problemu zmienisz na słodkie bezglutenowe bułeczki własnego wypieku. Z kolei kluski z makiem mogą być przyrządzone z makaronem gryczanym.

Nawet jeśli nie możesz jeść produktów zawierających gluten możesz w pełni cieszyć się świątecznymi potrawami i słodkościami. Każde danie można lekko zmodyfikować bez znacznej zmiany smaku tych potraw. Niektórzy mogą nawet nie zauważyć zmiany!