Dlaczego warto jeść brukselkę?

Sprawdź jakie ma właściwości odżywcze.

Ta kapusta miniaturowych rozmiarów niestety nie cieszy się taką popularnością, na jaką zasługuje.  Wiele osób odstrasza jej charakterystyczny zapach. Dobrze przyrządzona brukselka smakuje wyśmienicie i przechodzi aromatem pozostałych składników dania. Jednak zdecydowanie ważniejszą jej zaletą jest prozdrowotny wpływ substancji w niej zawartychna organizm. Poznaj korzyści płynące z regularnego spożywania brukselki.

Właściwości brukselki

Prawidłowa jej nazwa to kapusta brukselska. Powstała w wyniku skrzyżowania jarmużu z kapustą głowiastą. Jest połączeniem wszystkiego, co najlepsze w obu warzywach. Brukselka jest bogatym i cennym źródłem witaminy C, E, K, beta-karotenu oraz witamin z grupy B. Na uwagę zasługuje wysoka zawartość kwasu foliowego oraz glukozynolanów, w tym sulforafanu. Jej liście zawierają również spore ilości składników mineralnych takich jak potas, wapń, żelazo, magnez, fosfor, cynk, miedź, mangan oraz selen.

Prozdrowotne działanie brukselki

Składniki mineralne zawarte w zielonych listkach brukselki wpływają korzystnie na pracę układu sercowo-naczyniowego. Poprawiają pracę serca oraz regulują ciśnienie krwi. Zmniejsza to ryzyko wystąpienia nadciśnienia, miażdżycy, zawału oraz innych schorzeń.

Błonnik oraz związki zawarte w brukselce poprawiają zachodzące procesy trawienne. Niweluje to problemy z zaparciami. Kolejną korzyścią płynącą z regularnego spożywania brukselki jest obniżenie poziomu cholesterolu we krwi oraz ustabilizowanie glikemii. Dzięki tym właściwościom brukselka polecana jest podczas diet odchudzających oraz osobom z cukrzycą i insulinoopornością.

Zawarta w brukselce witamina K poprawia krzepliwość krwi, a razem z kwasami omega -3 łagodzi stany zapalne i wspomaga oczyszczanie organizmu z toksyn.

Brukselka dobra dla kobiet w ciąży

Ze względu na wysoką zawartość kwasu foliowego powinna pojawiać się regularnie w jadłospisie kobiet spodziewających się potomstwa. Kwas foliowy uchroni dziecko przed wystąpieniem wad rozwojowych. Dodatkowo znacznie zmniejsza ryzyko poronienia. Brukselka powinna pojawiać się również w diecie par starających się o dziecko. Wspomniany kwas foliowy korzystnie wpływa na płodność nie tylko w przypadku kobiet, ale również i u mężczyzn. Kwas foliowy wpływa na jakość nasienia oraz jego ruchliwość.

Właściwości antynowotworowe

Tak jak inne warzywa kapustne brukselka również charakteryzuje się wysoką zawartością glukozynolanów, a w szczególności sulforafanu. Sulforafan jest bardzo silnym przeciwutleniaczem, który skutecznie zmniejsza ryzyko wystąpienia nowotworów m.in. prostaty, piersi, płuc czy jelita grubego. Brukselka polecana jest również podczas i po zakończeniu leczenia, aby osiągnąć lepsze rezultaty oraz zapobiec nawrotowi choroby.

Jak przyrządzać brukselkę?

Brukselkę można jeść na surowo, jednak smaczniejsza jest po krótkiej obróbce termicznej. Można ją gotować, smażyć, zapiekać i piec. Najkorzystniejszejsze jest gotowanie na parze, ponieważ pozwala zachować jak najwięcej cennych związków i przeciwutleniaczy. Brukselkę należy gotować krótko, do 5 minut. Po dłuższym czasie będzie rozgotowana i gorzka. Podczas gotowania nie należy przykrywać jej pokrywką, ponieważ wydzielające się pod wpływem temperatury gazy siarkowe skumulują się w warzywach i popsują ich smak. Aby poprawić smak gotowanych brukselek do wrzątku można dodać piętkę chleba lub szczyptę cynamonu.