Dlaczego warto jeść śliwki?

Sprawdź!

Okrągłe, owalne, kwaśne, słodkie, granatowe, zielone i żółte. Śliwki, bo o nich mowa, mają wielu amatorów.  Są tak różnorodne i każdy znajdzie coś dla siebie. Oprócz apetycznych kolorów oraz intensywnego smaku i zapachu śliwki zawierają wiele cennych witamin, składników mineralnych oraz związków prozdrowotnych. To właśnie ze względu na nie, śliwki powinny jak najczęściej pojawiać się w naszym jadłospisie, nie tylko w postaci świeżych owoców, ale również dżemów, powideł czy kompotów.

Wartości odżywcze śliwek

Śliwki są prawdziwą skarbnicą zdrowia. Zawierają duże ilości witamin składników mineralnych oraz związków prozdrowotnych. Warto pamiętać, że im ciemniejsze i intensywne zabarwienie owocu, tym więcej cennych właściwości.

Owoce są bogatym źródłem witaminy A, C, E, K oraz witamin z grupy B, a mianowicie B3 i B6. Oprócz witamin ich miąższ jest pełen składników mineralnych. Znajdują się w nim m.in. magnez, potas, żelazo, fosfor, a nawet bor. Wśród substancji biologicznie aktywnych znajdują się błonnik, polifenole oraz antocyjany.

Właściwości prozdrowotne śliwek

Dzięki wysokiej zawartości błonnika, a szczególnie pektyn regulują funkcje jelit i zwalczają zaparcia. W walce z problemami gastrycznymi pomocne są szczególnie suszone śliwki, które, mimo małej objętości, zawierają znaczne ilości błonnika.

Błonnik znany jest z regulowania poziomu glikemii, co korzystnie wpływa na stężenie cukru we krwi, a co za tym idzie zmniejsza napady głodu oraz ochotę na słodkie przekąski. Przekłada się to nie tylko na metabolizm węglowodanów, ale również na sylwetkę. Osoby, które włączają do swojej diety zarówno świeże, jak i suszone śliwki łatwiej i szybciej redukują masę ciała podczas odchudzania. Omawiany błonnik ma jeszcze jedną właściwość. Mianowicie wpływa na obniżenie poziomu cholesterolu przy jednoczesnym ustabilizowaniu lub zwiększeniu stężenia cholesterolu frakcji HDL (nazywanego dobrym cholesterolem). Obniżenie masy ciała oraz spadek stężenia cholesterolu pozytywnie wpływa na pracę serca i zmniejsza ryzyko choroby wieńcowej oraz zawału. Dodatkowo zawarty w miąższu potas reguluje ciśnienie krwi, witamina K poprawia krzepliwość krwi, a witamina C uelastycznia naczynia krwionośne.

Korzyści z regularnego spożywania śliwek czerpie również układ nerwowy. Magnez oraz witamina B6 wspierają jego pracę, co poprawia koncentrację, pracę mózgu, a także zmniejsza uciążliwe skurcze mięśni. 

Wysoka zawartość polifenoli, antocyjanów oraz witamin antyoksydacyjnych decyduje także o antykancerogennych właściwościach śliwek. Ich działanie opiera się głównie na neutralizowaniu wolnych rodników. Stwierdzono również, że związki w nich zawarte niszczą komórki nowotworowe bez wpływu na otaczające je zdrowe komórki.  

Zawarty w owocach bor jest niezwykle rzadki w produktach pochodzenia roślinnego. Najnowsze doniesienia naukowe informują, iż ma on wpływ na zmniejszenie ryzyka rozwoju osteoporozy.

Oprócz korzyści zdrowotnych związki zawarte w śliwkach wpływają również na wygląd zewnętrzny. Witaminy K i C zmniejszają pękające naczynka krwionośne, witamina A oraz te z grupy B poprawiają koloryt i kondycję skóry. Dodatkowo poprzez wyłapywanie i neutralizowanie wolnych rodników witaminy spowalniają procesy starzenia się i pozwalają na dłużej zachować świeży i młody wygląd.