Zasady grillowania na diecie

Co jeść na grillu, będąc na diecie?

Za oknem coraz cieplej, a to znak, że sezon grillowy zbliża się wielkimi krokami. By obróbka termiczna grillowanych potraw była nieco zdrowsza, warto zastosować kilku prostych zasad.

Po pierwsze

Warto postawić na dobry jakościowo kawałek mięsa czy ryby. Popularna kiełbasa zwykle (choć nie zawsze) jest już na wstępie produktem wysokoprzetworzonym, bogatym m.in. w konserwanty. Warto pamiętać, że na grillu sprawdzą się również warzywa czy owoce morza.

Po drugie

Grillujemy nad żarem, a nie ogniem. W tym drugim przypadku jesteśmy bardziej narażeni na powstawanie szkodliwych substancji, a potrawę znacznie łatwiej przypalić. Warto podkreślić, że przypalone potrawy również zawierają niebezpieczne dla zdrowia związki.

Po trzecie

Potrawy bogate w tłuszcz nie powinny znajdować się bezpośrednio na ruszcie. Warto zaopatrzyć się w specjalne tacki, co zapobiegnie kapaniu wytopionego tłuszczu na palenisko i chroni przed powstawaniem niebezpiecznych wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych, które wykazują bardzo niekorzystny wpływ na zdrowie i mogą przyczyniać się do występowania m.in. nowotworów.

Po czwarte

Odpowiedni dobór węgla ma również duże znaczenie. Najlepiej sprawdzi się brykiet z węgla drzewnego lub kokosowego. Należy natomiast unikać stosowania typowego drewna, szczególnie z roślin iglastych z uwagi na dużą zawartość żywicy.

Po piąte

Jednym z ostatnich ważnych aspektów jest czas grillowania. Powinien on być możliwie krótki i właściwie ta zasada dotyczy większości metod obróbki termicznej. Z uwagi na to, lepszą opcją może okazać się kawałek mięsa bez przerostów. Warto podzielić go na mniejsze kawałki i ewentualnie umieścić wcześniej w marynacie. Pozwoli to skrócić czas przebywania na ruszcie, Nie należy również zapominać o kontroli grillowanej potrawy, nigdy nie powinniśmy dopuszczać do powstawania czarnej, przypieczonej skórki, ponieważ zawiera kancerogenne (potencjalnie rakotwórcze) substancje, szczególnie niebezpieczne dla małych dzieci i kobiet w ciąży.

Po szóste

Potraw znajdujących się na ruszcie nie należy polewać olejami roślinnymi (wyjątkiem może okazać się dobra jakościowo oliwa z oliwek czy olej z awokado). Warto pamiętać, że tłuszcze roślinne bardzo często są wrażliwe na działanie czynników termicznych, pod wpływem których ulegają utlenieniu. Jeśli więc zamierzamy skorzystać z oleju rzepakowego, lnianego czy tego z pestek winogron, lepiej zrobić to „na zimno”.

Po siódme

Do grillowanych potraw należy spożywać dużo płynów. Niestety piwo i napoje gazowane nie sprawdzą się najlepiej. Znacznie lepszym rozwiązaniem będzie sok warzywny zawierający dużo antyoksydantów czy woda z cytryną, która dzięki zawartości witaminy C wiąże niebezpieczne azotyny i ułatwia ich wydalanie. Dobrym rozwiązaniem może być również zielona herbata z kostkami lodu.

I na koniec wskazówka, która może nam nieco pomóc w ocenie temperatury żaru, a tym samym podpowiedzieć kiedy najlepiej ułożyć nasze potrawy na ruszcie. Możemy umieścić dłoń około 10 - 15 cm ponad żarem i ocenić jak długo jesteśmy w stanie ją utrzymać (polecam sporą dozę ostrożności). Gdy są to 2 - 4 sekundy oznacza to średnio przedział od 230 do 270 stopni, jeśli od 5 do 7 sekund oznacza to przedział średnio od 170 do 230 stopni, a jeśli 8 do 10 sekund, mowa mniej-więcej o przedziale od 110 do 170.

Jacek Bilczyński
Wiecej moich artykułów