Bataty kontra ziemniaki - które wybrać?

Które warto jeść?

Ziemniaki są nieodłącznym elementem diety Polaków. Potrafimy przyrządzić z nich wiele różnorodnych dań, zarówno wytrawnych jak i słodkich. Coraz częściej w naszych kuchniach pojawiają się słodkie ziemniaki - bataty. Od tych dobrze nam znanych na pierwszy rzut oka różnią się kolorem. Co jeszcze je różni? Co je łączy? Które z nich są lepsze i zdrowsze? Tego dowiesz się czytając nasz artykuł.

Wartość odżywcza

Oba rodzaje ziemniaków nie zawierają tłuszczu. Wartości białka są do siebie bardzo zbliżone - 1 g w 100 g batatów oraz 2 g w 100 g zwykłych ziemniaków. Znacząco różni je zawartość węglowodanów, a szczególnie węglowodanów prostych. Ma to wpływ na ich słodki smak oraz kaloryczność. W batatach znajduje się około 4,2 g cukrów prostych, a w zwykłych ziemniakach jest ich zaledwie 0,5 g. Różnicę obserwuje się również w przypadku zawartości błonnika. W batatach jest go dwukrotnie więcej niż w zwykłych ziemniakach. Odpowiednio 3 g i 1,5 g w 100 g produktu.

Witaminy i składniki mineralne

Pod względem zawartości makro i mikroskładników różnice pomiędzy omawianym rodzajami ziemniaków są niewielkie.  Zarówno słodkie, jak i zwykle ziemniaki są źródłem witamin z grupy B, witaminy C oraz witamin rozpuszczalnych w tłuszczach E i K. W obu rodzajach ziemniaków znajduje się beta-karoten będący prekursorem witaminy A. W ziemniakach można znaleźć również niewielkie ilości witaminy D. Analizując zawartość składników mineralnych w obu przypadkach można zaobserwować, że są cennym źródłem potasu, wapnia, fosforu, magnezu, manganu, cynku, żelaza, sodu oraz selenu.

Związki o działaniu prozdrowotnym

W tej kwestii więcej je dzieli niż łączy. Jeśli chodzi o podobieństwa to dzięki obecności antocyjanów, saponin oraz błonnika zarówno bataty jak i ziemniaki przyczyniają się do poprawy funkcjonowania serca i układu krążenia oraz obniżają ryzyko wystąpienia chorób z nimi związanych. W ich miąższu znajdują się polifenole, które wykazują działanie przeciwutleniające. Chroni to organizm przed szkodliwym działaniem wolnych rodników.

Ze względu na niski indeks glikemiczny bataty polecane są osobom z cukrzycą. Związki obecne w słodkich ziemniakach skutecznie obniżają ryzyko wystąpienia chorób nowotworowych, a zwłaszcza dotyczy to piersi, jelita grubego, nerek.

Z kolei ziemniaki dzięki wysokiej zawartości potasu regulują ciśnienie krwi. Są one polecane osobom, które mają problemy z trawieniem, ponieważ są lekkostrawne.

Dodatkowo wywar z obierek wspomaga usuwanie kamieni nerkowych i żółciowych. Związki obecne w ziemniakach obniżają ryzyko wystąpienia nowotworu żołądka.

Zarówno batat jak i ziemniaki powinny pojawiać się w codziennej diecie. Ich spożywanie przynosi wymierne korzyści dla organizmu. Decyzja o tym, które wybrać zależy od preferencji smakowych.