Cukinia - wartości odżywcze i właściwości prozdrowotne

Co kryje się w cukinii?

Czy wiesz, że cukinia to tak naprawdę odmiana dyni? Oraz, że cukinia i kabaczek to w zasadzie ta sama roślina? To delikatne w smaku warzywo święci triumfy właśnie latem – to jej sezon. Warto korzystać z niej teraz, gdy jest świeża, a przez to najsmaczniejsza.

Kaloryczność

Jej główną zaleta jest niska kaloryczność, wobec czego możemy zjeść naprawdę duże ilości tego warzyw bez obaw o dodatkowe kilogramy. 100 g cukinii zawiera tylko 15 kcal, więc całe warzywo to jedynie ok. 40-50 kcal.  

Wartości odżywcze

Cukinia jest bogata w witaminy A, E i C, dzięki czemu jest znana jako warzywo przedłużające młodość. Witaminy te działają przeciw wolnym rodnikom, czyli cząsteczkom powodującym procesy utleniania, a potocznie mówiąc – starzenia.

Cukinia to naturalnie ekologiczne warzywo, bowiem badania wskazują, że nie kumuluje ona metali ciężkich, w tym przede wszystkim kadmu i azotanów. A tych wprowadzamy do organizmu już wystarczająco dużo z innymi owocami i warzywami czy przetworzonym mięsem.

Dania z cukinii

Co z niej przygotować? Wybór potraw jest naprawdę duży – można jeść ją na surowo, dodawać do sałatek (na przykład uprzednio zamarynowaną w oliwie z ulubionymi przyprawami). Zamarynowana cukinia jest bardzo popularnym dodatkiem na grilla. Nie sposób nie wspomnieć o jej zastosowaniu we wszelkiego rodzaju kotlecikach i pulpetach, a chrupiące placuszki z cukinii (cukinia starta na tarce, jajko, dwie łyżki mąki) to idealny wybór na ciepły, letni wieczór.