Jak zmniejszyć kaloryczność potraw świątecznych?

Szukasz skutecznych sposobów jak „odchudzić” Święta?

Interesują Cię zdrowsze alternatywy tradycyjnych dań? A może po prostu szukasz inspiracji? Nasze porady pomogą Ci przygotować wyśmienite potrawy na Święta i jednocześnie zadbać o formą i zdrowie najbliższych.

Dania z ryb

W czasie świąt ryby pojawiają się praktycznie na każdym stole. Nie ulega wątpliwości, że są one wartościowym produktem, który powinien pojawiać się częściej w naszym jadłospisie. Jednak wszystko zależy jak zostaną one podane. Dominującym sposobem podania jest panierowanie i smażenie w tłuszczu. Bułka tarta niepotrzebnie nasiąka tłuszczem i podnosi kaloryczność całej potrawy. Znacznie lepszym pomysłem będzie przygotowanie filetów oprószonych mąką i ziołami w piekarniku lub na patelni grillowej. Z większości ryb, w tym także z karpia, można przygotować zgrabne klopsiki pieczone w piekarniku lub duszone w lekkim sosie. Warto również zainspirować się północną częścią naszego kraju i przyrządzić wyśmienitą zupę rybną.

Pierogi

Ile gospodyń tyle pomysłów na farsz. W okresie świątecznym najczęściej przygotowywane są te z kapustą i grzybami, z grzybami, z serem, owocowe, a także z karpiem. Często nie tylko są one gotowane, ale również podsmażane na maśle, by nabrały pięknego, złocistego koloru. Dodatkowo polewa się je topionym masłem, karmelizowaną cebulką, skwarkami lub śmietanką w przypadku słodkich pierogów. Najprostszym i najszybszym sposobem, aby „odchudzić” pierogi będzie zrezygnowanie z ich podsmażania oraz omasty. Do ciasta na pierogi można dodać mąkę pełnoziarnistą pszenną lub żytnią.

Świąteczny obiad

Po obfitej kolacji wigilijnej nie każdy ma ochotę lub siłę, by zjeść wystawny świąteczny obiad. Wykorzystaj to co zostało z Wigilii. Barszcz lub zupa grzybowa będą doskonałym wstępem do świątecznego ucztowania. Są lekkie, pożywne i pełna składników odżywczych. Możesz podać same wywary lub urozmaicić je niewielką ilością dodatków w postaci warzyw, uszek, pierożków lub makaronu. Na drugie danie możesz podać gołąbki i ryby, które zostały z Wigilii. Jeśli planujesz przygotować coś specjalnie na świąteczny obiad, wybierz lekkie i delikatne mięsa jak kaczka, gęś lub królik. Obowiązkowo zaserwuj do nich warzywne surówki.

Sałatki

Na stole zawsze musi pojawić się sałatka. To punkt obowiązkowy każdego rodzinnego spotkania. Z założenia sałatki robione są w głównej mierze z warzyw co nie stanowi problemu, a wręcz jest ich zaletą. Najważniejsze jest to czym polewasz lub spajasz sałatkę. Nie ma problemu jeśli jest to oliwa, sos balsamiczny lub winegret. Majonez odpada, ale można go łatwo zastąpić. Wymieszaj jogurt naturalny z musztardą oraz niewielką ilością ketchupu, soku z cytryny i oleju. Dopraw pieprzem i solą do smaku.

Obok sałatek na stole pojawiają się śledzie. Zamiast pod śmietanową pierzynką przygotuj śledzie z burakami lub śledzie w musztardzie.

Desery

Nie ma Świąt bez słodkości! Na wigilii są to wszelakie dania z makiem i bakaliami, kisiele, kompoty oraz zupy z suszu. W kolejne dni na stole pojawiają się ciastka, pierniczki oraz ciasta. Kaloryczność makówek, kutii i klusek z makiem możesz bardzo łatwo zmniejszyć poprzez zmniejszenie ilości miodu i słodkich owoców. W wypiekach możesz zastosować zamienniki cukru – znacznie obniży to ich kaloryczność bez straty słodkiego smaku. Kolejnym krokiem jest mniejsza ilość ozdób cukrowych i lukru. Zamiast tego podaj ciastka i pierniczki same lub polane rozpuszczoną gorzką czekoladą. Rozwiązaniem, które ułatwi Ci rezygnację z ozdób jest wykorzystanie stempli do ciastek lub wzorzystego wałka.

Najwyższy czas wziąć się za ciasta. Przygotuj takie które nie są przekładane ciężkimi śmietanowymi masami. Wbrew pozorom masz całkiem spore pole do popisu. Możesz upiec sernik (doskonały będzie także ten przygotowywany na zimno), makowca, struclę orzechową lub makową, makiełki, keks orzechowy oraz czekoladowe ciasto z burakami, które zostały z gotowania barszczu. 

Korzystając z naszych wskazówek z łatwością przygotujesz świąteczną ucztę, która jednocześnie będzie znakomicie smakowała, ale i zostanie przyrządzona z samych wartościowych składników. Niech Twoi goście wiedzą, że dbasz o ich zdrowie i figurę.