Prozdrowotne właściwości warzyw kapustnych

Co w nich siedzi?

Według zaleceń Instytutu Żywności i Żywienia około ¾ spożywanych w ciągu dnia produktów spożywczych powinny stanowić warzywa i owoce ze zdecydowaną przewagą tej pierwszej grupy. Do codziennej diety warto włączyć również warzywa kapustne. Mają one wiele cennych właściwości, które wpływają na funkcjonowanie całego ciała.

Rodzina warzyw kapustnych

Nie każdy jest w stanie poprawnie wymienić wszystkie warzywa należące do tej rodziny. Oprócz oczywistej kapusty należą do niej również kalafior czy brokuł. Inną, stosowaną zamiennie, nazwą opisującą omawianą grupę są warzywa krzyżowe.

Warzywa należące do rodziny warzyw kapustnych:

  • kapusta głowiasta biała,
  • kapusta głowiasta czerwona,
  • kapusta włoska,
  • kapusta pekińska,
  • brukselka,
  • kalafior (także odmiana romanesco),
  • brokuł (także odmiana czerwonofioletowa),
  • kalarepa,
  • jarmuż,
  • kapusta pak choi / bok choy (chińska).

Właściwości warzyw kapustnych

Wszystkie warzywa należące do omawianej rodziny są niskokaloryczne, bogate w błonnik oraz witaminy i składniki mineralne. Wszystkie charakteryzują się wysoką wartością odżywczą. Największą zawartością, cennych dla naszego organizmu, związków o działaniu prozdrowotnym charakteryzuje się jarmuż, a tuż za nim brokuł. Jarmuż został zakwalifikowany jako warzywo o najwyższej gęstości odżywczej. To znaczy, że w stosunku do swojej kaloryczności zawiera najwięcej witamin, składników mineralnych oraz substancji biologicznie aktywnych. Z tego względu jarmuż oraz pozostałe warzywa kapustne mają tak korzystne działanie na nasz organizm. Są doskonałym źródłem witaminy C, E, K, witamin z grupy B, beta-karotenu, wapnia, magnezu, potasu, żelaza. Taka swoista mieszanka nie pozostaje bez wpływu na organizm. Warzywa krzyżowe korzystnie wpływają na funkcjonowanie układu sercowo-naczyniowego oraz nerwowego. Dodatkowo obniżają poziom cholesterolu i stabilizują poziom glukozy we krwi. Dzięki wysokiej zawartości błonnika charakteryzują się wysoką sytością oraz niskim indeksem glikemicznym, dlatego polecane są osobom z cukrzycą i insulinoopornością oraz wszystkim, którzy dbają o linię lub się odchudzają.

Warzywa kapustne zawierają duże ilości luteiny, która chroni oczy przed zwyrodnienieniem plamki żółtej oraz zmniejsza ryzyko zaćmy.

Długie i zdrowe życie po kapuście?

Wysoka zawartość witamin antyoksydacyjnych oraz innych przeciwutleniaczy, przy regularnym spożyciu wpływa na znaczne obniżenie ryzyka chorób układu sercowo-naczyniowego oraz układu nerwowego, w tym także chorób neurodegeneracyjnych. Dodatkowo witaminy antyoksydacyjne wspierają funkcjonowanie całego układu odpornościowego skutecznie zapobiegając różnym infekcjom i zakażeniom.

Wysoka zawartość przeciwutleniaczy pozwala na neutralizowanie wolnych rodników, które przyśpieszają procesy starzenia się organizmu oraz są czynnikami sprzyjającymi rozwojowi wspomnianych chorób. Procesy starzenia nie dotyczą tylko zaburzeń funkcjonowania narządów i układów wewnętrznych, ale również wyglądu skóry, włosów oraz paznokci.

Właściwości antynowotworowe

To najbardziej cenione i najważniejsze właściwości warzyw kapustnych. Wszystkie zawierają sulforafan oraz indolo-3-carbinole. Wykazują one silne działanie antykancerogenne. Ich działanie polega na hamowaniu podziału komórek nowotworowych. Przyspieszają również obumieranie komórek z uszkodzonym DNA oraz blokują proces angiogenezy, który towarzyszy powstawaniu guzów oraz przerzutów.

Przeciwwskazania

Na warzywa krzyżowe powinny uważać osoby z chorobami układu pokarmowego, ponieważ wykazują one działanie wzdymające. Kolejnymi osobami, które powinny ograniczać spożycie warzyw kapustnych są osoby ze schorzeniami tarczycy. Glukozynolany obecne w warzywach mogą działać wolotwórczo oraz hamować wydzielanie tyroksyny.

Omawiane w artykule warzywa z pewnością warto włączyć do codziennej diety. Aby skorzystać z wszystkich właściwości warzyw kapustnych najlepiej spożywać je na surowo lub po krótkiej obróbce termicznej. Działanie temperatury negatywnie wpływa na cześć przeciwutleniaczy oraz sulforafan. Długie gotowanie może skutecznie zmniejszyć ich zawartość. Z warzyw kapustnych możesz przygotować pyszne koktajle, sałatki, surówki, przekąski, farsze, zupy, oraz dania obiadowe.