Właściwości odżywcze grzybów

Co takiego jest w grzybach, czy warto je jeść i kto powinien ich unikać?

Kurki, prawdziwki, maślaki, podgrzybki, kanie, grzyby szlachetne np. borowiki – znamy wiele odmian grzybów i każda z nich ma swoich amatorów. Grzyby leśne cieszą się ogromną popularnością wśród Polaków. Jednak czy są one tylko dodatkiem, do smaku i aromatu czy też należy traktować je jako źródło cennych składników odżywczych?

Czy warto jeść grzyby?

Odżywcza wartość grzybów jest źródłem wielu kontrowersji. Wśród dietetyków zdania są podzielone, jedni uważają, że nadają one walorów smakowych, inni przypisują im prozdrowotne działanie. Co tak naprawdę możemy znaleźć w grzybach?

Wartości odżywcze grzybów

Zawartość poszczególnych składników mineralnych i witamin jest różna w zależności od gatunku. Uogólniając można jednak stwierdzić, że grzyby są bogate w chitynę, która pod względem zastosowania, przypomina zawarty w roślinach błonnik. I choć nie jest trawiona przez nasz organizm, to usprawnia pracę przewodu pokarmowego.

W grzybach można znaleźć także: selen, wspomagający odporność, witaminy z grupy B i witaminę D (bogate pod względem są szczególnie pieczarki). Jeśli cierpimy na niedobór witaminy A, to bardzo pomocne mogą okazać się kurki. Pieczarki, prawdziwki i borowiki zawierają duże ilości łatwo przyswajalnego białka.

Grzyby zawierają duże ilości żelaza, potasu, fosforu, sodu i wapnia. Bogate są także w mikroelementy: miedź, cynk, jod i mangan. Większe ilości tych składników znajdują się w kapeluszach niż w trzonkach. Coraz bardziej popularne są boczniaki, mające w swoim składzie kwas foliowy i B-D glukan, który działa przeciwnowotworowo.

Co zawierają grzyby?

Skład grzybów szczególnie docenią osoby będące na diecie. Grzyby składają się przede wszystkim z wody, dlatego też są mało kaloryczne (stanowi ona około 70-90% całej masy grzybów). Pozostała część to w znacznej mierze białka, stąd też grzyby nazywane są czasem „leśnym mięsem”. Ich dodatkowym atutem jest fakt, że nasz zmysł smaku traktuje grzyby jako mięso.

Pamiętać jednak należy, że grzyby są ciężkostrawne. Odpowiada za to wspomniana wcześniej chityna. Nie jest ona rozpuszczana przez kwasy żołądkowe, dlatego grzyby długo zalegają w żołądku, a potem szybko przechodzą przez układ pokarmowy.  Grzyby zawierają aminokwasy egzogenne, których ludzki organizm nie jest w stanie sam syntetyzować i musi pobierać je wraz z pokarmem. Dodatkowo ¼ wszystkich aminokwasów znajduje się w stanie wolny, co jest rzadko spotykane w różnego rodzaju pokarmach.

Kto nie powinien jeść grzybów?

Grzyby mogą być cennym źródłem substancji mineralnych. Należy jednak pamiętać, że wchłaniają one ze środowiska nie tylko to co dobre, ale także substancje szkodliwe, np. ołów, rtęć czy arsen. Nie należy zatem zbierać grzybów rosnących w pobliżu autostrad, hut czy zakładów chemicznych.

Grzybów powinny unikać dzieci i osoby mające problemy z nerkami, wątrobą czy przewodem pokarmowym.