Właściwości octu jabłkowego

Czy ocet jabłkowy jest lepszą alternatywą dla pozostałych rodzajów octu?

Ocet nadaje potrawom przyjemnie kwaśnego i wyrazistego smaku. W kuchni można stosować go na wiele sposobów. Dylemat pojawia się, gdy trzeba zdecydować jaki ocet wybrać. Obecnie wiele osób decyduje się na ocet jabłkowy. Decyzja ta jest motywowana głównie jego zdrowotnymi właściwościami. Jak tak naprawdę jest z tym octem?  Czy ocet jabłkowy lepszą alternatywą dla pozostałych rodzajów octu? Jakie ma właściwości?

Jak otrzymuje się ocet jabłkowy?

Przemysłowy ocet jabłkowy otrzymuje się w dwuetapowym procesie fermentacji. W pierwszym rozdrobnione jabłka łączy się z drożdżami, które podczas fermentacji wykorzystają naturalne, obecne w jabłkach cukry proste. W drugim etapie dodawane są bakterie fermentacji alkoholowej, które powstają w pierwszym etapie. Ocet jabłkowy można otrzymać również w warunkach domowych w wyniku fermentacji samych jabłek. Jest to jednak proces znaczne dłuższy. Gotowy ocet jabłkowy jest lekko mętny i ma ciemny kolor.

Kwas octowy

Jest głównym składnikiem octu jabłkowego. Wykazuje on silne działanie bakteriobójcze. Dzięki temu jest wykorzystywany do konserwowania żywności, ponieważ skutecznie zabezpiecza ją przed rozwojem drobnoustrojów chorobotwórczych. Z powodzeniem można wykorzystać go do konserwowania przetworów warzywnych np. ketchupu lub sałatek warzywnych przygotowywanych na zimę w słoikach. Dodatek octu jest stosowany również w przetworach rybnych. Nie tylko ze względu na możliwość ich konserwowania, ale również zmiękczanie ości obecnych w rybie. Innym sposobem na wykorzystanie octu jabłkowego są marynaty, dipy oraz sosy sałatkowe. Można go dodać podczas przygotowywania domowego majonezu. Ocet jabłkowy stosuje się również do pielęgnacji skóry oraz włosów. Ze względu na właściwości bakteriobójcze ocet może być także stosowany do dezynfekcji. Jest on często wykorzystywany przez panie domu jako naturalny, bezpieczny i skuteczny środek czyszczący.

Właściwości octu jabłkowego

W badaniach naukowych wykazano, że stosowanie octu jabłkowego korzystnie wpływa na wrażliwość na insulinę oraz obniża i stabilizuje stężenie glukozy we krwi po posiłku. Jest to szczególnie ważne dla osób z cukrzycą typu II oraz wszystkich chcących utrzymać niskie stężenie glukozy we krwi. Dodatkowo zaobserwowano, że dodatek octu jabłkowego zwiększa uczucie sytości, co przekłada się na delikatne ograniczenie ilości spożywanych kalorii. W dłuższej perspektywie czasu ustabilizowanie stężeń glukozy oraz brak podjadania między posiłkami i wiążą się z redukcją masy ciała.

Badania przeprowadzone na zwierzętach sugerują obniżenie ryzyka rozwoju chorób układu sercowo-naczyniowego, uregulowanie stężeń cholesterolu oraz obniżenie ciśnienia tętniczego krwi na skutek regularnego stosowania octu jabłkowego. Wnioski dotyczące badań na ludziach nie są jednoznaczne i tylko jedno z nich potwierdza zmniejszenie ryzyka wystąpienia choroby serca u badanych kobiet.

Dodatkowo oprócz kwasu octowego w occie jabłkowym obecny jest również kwas mlekowy, który korzystnie wpływa na mikroflorę jelitową oraz odporność organizmu.

Stosowanie octu jabłkowego

Korzyści zdrowotne wynikające ze spożycia octu jabłkowego obserwuje się już od stosowania 1 łyżeczki dziennie. Nie należy jednak przekraczać dawki powyżej 2 łyżek stołowych. W przypadku przyjmowania leków obniżających stężenie cukru we krwi, stosowanie octu jabłkowego należy skonsultować z lekarzem prowadzącym.

Jeszcze do niedawna ocet jabłkowy był babcinym remedium na różne dolegliwości zdrowotne i kosmetyczne. Coraz więcej jego właściwości jest potwierdzanych również w badaniach naukowych. Jednak należy pamiętać że nie jest to cudowny środek na wszelkie dolegliwości i nie zastępuje konsultacji z lekarzem lub leczenia farmakologicznego. Podobnie rozpoczęcie stosowania octu jabłkowego W kuchni nie spowoduje diametralnych zmian w przeciągu kilku dni. We wszystkich badaniach korzyści obserwowano w wyniku regularnego i długotrwałego stosowania.