Co zabrać na piknik?

Przepis na zdrowy i smaczny piknik.

Robi się coraz cieplej, a to oznacza, że okres wypoczynku na łonie natury coraz bliżej. Takie wycieczki nie mogą odbyć się bez odpowiedniego prowiantu, innymi słowy - czas na piknik! Co warto ze sobą zabrać, a czego unikać, by było nie tylko smacznie ale i zdrowo?

Każdy ma swoje upodobania w tej materii, jednak zwykle w piknikowym koszu lądują kanapki, napoje i coś słodkiego. Czasem do tej listy dodajemy sałatki, owoce i bardziej wyszukane potrawy, np. tortille. Dobra wiadomość jest taka, że w większości przypadków wszystko to możemy przygotować w zdrowej i lekkiej formie, nie rezygnując z walorów smakowych. Zatem do dzieła!

Kanapki

Zwykle trudno nam wyobrazić sobie dzień bez pieczywa, nie inaczej jest na pikniku. Jednak zamiast tradycyjnego pszennego powinniśmy postawić na żytnie na naturalnym zakwasie lub gryczane. Pamiętajmy, że dodatek ziaren czy ciemny kolor o niczym nie świadczy. Producenci lubią wykorzystywać naszą niewiedzę, oferując nam wysokoprzetworzone, pszenne pieczywo, które wizualnie przypomina to zdrowe. Zawsze sprawdzajmy etykiety lub pytajmy sprzedawcę o skład.

Sprawdź przepis na FIT ŚNIADANIE: Chleb żytni na naturalnym zakwasie

Dodatki do chleba

Skoro kwestia pieczywa jest już jasna pozostaje omówić dodatki. Unikajmy margaryn oraz kiepskich jakościowo wędlin. Warto zamienić je na odrobinę masła i kawałek samodzielnie przygotowanego mięsa. Pamiętajmy jednak, że taki posiłek nie może przebywać zbyt długo w ciepłym miejscu. Jako dodatki do pieczywa równie dobrze sprawdzą się warzywa. Zamiast dodawać je do kanapek, zapakujmy je do oddzielnego pojemnika. Dzięki temu pieczywo nie będzie mokre i nieapetyczne. Wyjątkiem są rzodkiewki, cebula czy sałata.

Słodycze

Chyba każdy z nas za nimi przepada! Z powodzeniem możemy zabrać je na wyprawę, jest jednak pewien warunek - przygotujmy je sami. Sklepowe słodkości prawie zawsze naładowane są pustymi kaloriami. W piknikowym koszyku znakomicie sprawdzą się muffinki lub ciasto na bazie fasoli. Jeśli nie mamy zbyt wiele czasu na gotowanie, dobrym rozwiązaniem mogą okazać się świeże owoce (najlepiej truskawki, jeżyny, maliny, borówki) lub np. suszone daktyle. Wystarczy tylko kilka sztuk, by „zdrowo się zasłodzić”.

Sprawdź przepis na FIT DESER: Czekoladowo-kawowe muffiny na bazie fasoli

Napoje

Sklepowe, kolorowe drinki omijajmy szerokim łukiem! Najprostszym rozwiązaniem będzie woda mineralna. Nie musimy specjalnie przejmować się stopniem nasycenia CO2 - woda może być zarówno gazowana jak i bez gazu. Warto natomiast zwrócić uwagę na stopień mineralizacji. Kiedy aktywnie spędzamy czas na słońcu, to najlepiej sprawdzi się ta o średnim, a czasem nawet i wysokim stopniu mineralizacji. Osoby szczególnie aktywne mogą pokusić się nawet o dodanie odrobiny soli himalajskiej do butelki. Woda nie musi być jedynym rozwiązaniem. Możemy równiez przygotować napar z zielonej herbaty lub innych ziół, dodać sok z cytryny lub grejpfruta. Jeśli szukamy słodkiego smaku, to świetnie sprawdzi się dodatek ksylitolu lub stewii - będzie nie tylko smacznie ale i zdrowo.

Sałatki

Do nich szczególnie zachęcam! Warzywa powinniśmy umieszczać prawie w każdym posiłku, piknik nie jest wyjątkiem! Może to być dowolna sałatka, najlepiej różnokolorowa, ale świetnie sprawdzi się również mniej wyszukana opcja np. kwiaty kalafiora czy brokuła. Warzywa możemy dodawać do posiłków, ale mogą również stanowić znakomitą przekąskę. Są świetnym, niskokalorycznym źródłem witamin, minerałów, antyoksydantów i błonnika. Tu jednak mała sugestia, jeśli jest taka możliwość dodajmy do warzyw odrobinę orzechów lub oliwy z oliwek - pomoże to wycisnąć z nich jeszcze więcej zdrowia. Przestrzegam jednak przed stosowaniem oleju lnianego, oleju słonecznikowego, oleju z pestek winogron, a nawet oleju rzepakowego - czyli większości olejów roślinnych (oliwa jest tu jednym z nielicznych wyjątków). Podczas piknikowania są one narażone na działanie czynników termicznych, co zdecydowanie im nie służy.

Tortille i naleśniki

Zarówno na słono jak i na słodko - każda z tych opcji potrafi urozmaicić piknikowy kosz. Oczywiście pod warunkiem, że przygotujemy je na bazie odpowiednich składników np. mąki kokosowej, mąki ryżowej, mąki gryczanej czy kasztanowej, z dodatkiem jaj i przypraw, a w wersji na słodko, erytrytolu lub ksylitolu. Jako dodatek może posłużyć naturalna konfitura lub mleczko kokosowe z owocami. Jeśli wybierzemy opcję z farszem, to pamiętajmy, by dobrze zabezpieczyć nasz posiłek, tak aby farsz nie zaczął wędrować po koszyku.

Sprawdź przepis na FIT OBIAD: Naleśniki z mąki jaglanej z wytrawnym farszem mięsnym

TIP PIKNIKOWY

Na koniec jeszcze jedna wskazówka. Gdy zależy nam na zdrowiu, warto odpowiednio pakować nasze posiłki. Jeśli korzystamy z plastikowych pojemników zwróćmy uwagę, by nosiły oznaczenie BPA free, czyli wolne od Bisfenolu A - związku, który może być niebezpieczny dla naszego organizmu.

Zdrowego piknikowania!

Jacek Bilczyński
Wiecej moich artykułów