Czym zastąpić jajko?

Czym zastąpić jajko?

Temat zastępowania jajek jest większości z nas znany. No chyba, że ktoś w ogóle nie wchodzi do kuchni. Często brakuje jajka do klasycznych dań - panierki do kotletów, naleśników czy ciast i wówczas w panice sięgamy do porad z internetu. Czasem alergia na jajka sprawia, że musimy rezygnować z tego produktu, ale chcemy cieszyć się dobrym smakiem potraw, które przyrządzamy. Czym w takim wypadku zastąpić jajko?

Właściwości  i wartości odżywcze jajek

Jajka uznawane są za jedno z najlepiej przyswajalnych źródeł białka. Zawierają fosfor, żelazo, potas, wapń, magnez i selen. To skarbnica witamin A, D, E, K, B12 i kwasu foliowego. Zawarte w jajkach kwasy omega-3 neutralizują szkodliwe działanie cholesterolu. W żółtku jest beta-karoten i luteina, która chroni oczy przed szkodliwym promieniowaniem UVA i UVB. Jajka oprócz tego, że należą do zdrowej żywności i doskonale smakują, to świetnie sprawdzają się jako środek wiążący, zagęszczający i spulchniający. Stosuje się je do wypieku ciast, babeczek, naleśników. Niestety to także produkt o silnych właściwościach alergizujących, dlatego nie wszyscy mogą korzystać z nich w kuchni.

Co zamiast jajka?

Jeśli przytrafi nam się sytuacja, że nie znajdziemy jajka w lodówce, do sklepu daleko lub jest zamknięty a najbliższy sąsiad kilka kilometrów dalej, nie ma co panikować tylko przejrzeć pomysły na zamienniki jajka. Oto kilka przykładów alternatywy dla jaj, które nadawałyby się także do spożycia przez wegan czy osoby z alergiami.

Siemię lniane

Siemię lniane niewątpliwie należy do kategorii super food, czyli pożywienia, które wyjątkowo dobroczynnie wpływa na zdrowie. Jest prawdziwym bogactwem składników odżywczych. A oprócz tego jest doskonałym substytutem jajek. Sprawdzi się w większości wypieków, takich jak babeczki, pieczywo i ciastka. Jedną łyżkę siemienia lnu należy zmieszać z trzema łyżkami wody, aż mieszanina będzie gęsta. Następnie można dodać do pozostałych składników przepisu.

Chia

Nasiona chia także posiadają właściwości wiążące. Tworzą kleistą, gęstą papkę, która wiąże suche składniki. Wystarczy zalać je wodą, a po krótkim czasie zaczną żelować konsystencję. Aby zastąpić 1 jajko należy dodać 1 łyżkę nasion na trzy łyżki wody.

Mus owocowy

Świetnie sprawdzi się mus bananowy lub jabłkowy. Trzeba wziąć pod uwagę, że mus owocowy zmieni smak potrawy. Dlatego najlepiej pasuje do słodkich wypieków, takich jak ciasta, muffiny, brownie czy słodkie placki. Jedno jajko zastąpisz ¼ szklanki musu z owoców.

Mąka ziemniaczana

Wystarczą dwie łyżeczki mąki ziemniaczanej, aby zastąpić jedno jajko. To składnik, który w żaden sposób nie wpłynie na smak i zapach zagęszczanej potrawy. Nadaje się do zagęszczania sosów, deserów.

Jogurt

To kolejny produkt, który doskonale łączy wszystkie składniki przepisu. Zastępuje jajka w takich wypiekach jak ciasta, babeczki i muffiny. Zamiast jednego jajka należy użyć ¼ szklanki jogurtu. Można wykorzystać tradycyjny jogurt naturalny lub jogurt sojowy.

Awokado

Bardzo dojrzałe awokado zastąpi jedno jajko. A dodatkowo dostarczy organizmowi wartości odżywczych. Ten zielony owoc to prawdziwa skarbnica zdrowia i źródło witamin: z grupy B, C, beta karotenu, E i K oraz składników mineralnych: magnezu, cynku, potasu, miedzi i manganu. Ponadto zawiera błonnik pokarmowy, fitosterole i antyoksydanty.

Tofu

Jajecznica bez jajka jest możliwa. Wystarczy, że wykorzystasz tofu. Przygotowanie tofucznicy polega na użyciu rozdrobnionego tofu i ulubionych dodatków. ¼ szklanki tofu zastępuje jedno jajko.


Jak widać w niemal każdym przepisie można zastąpić jajka innym produktem. I co ważne można to  zrobić bez wyczuwalnej różnicy w smaku czy konsystencji dania. Aby wszystkie składniki dobrze połączyć niezbędny będzie robot kuchenny. Idealny do zagniatania ciężkich ciast, do mieszania lekkich ciast i do ubijania masy.